Elektrikli araçların şarj edilmesinde dikkat edilmesi gerekenler
İstanbul'daki bir inşaatın otoparkında şarj olan elektrikli otomobilin alev alması üzerine 14 katlı binanın boşaltılması, bu konuda dikkat edilmesi gerekenlere dikkat çekti.
Tesis Yöneticileri Konfederasyonu Başkanı Yahya Sağır, mevzuat gereği otopark ve apartmanlarda vatandaşların diledikleri gibi ödeme yapamadıklarını söyledi.
Sağır, elektrikli araç kullanıcıları ile apartman ve site yöneticilerinin dikkat etmemesi durumunda büyük sorunlara yol açabileceğine dikkat çekerek, tahsis edilen otopark alanlarına elektrikli şarj istasyonu kurulmasının mümkün olmadığını söyledi.
“Transformatörün gücü yetersiz”
Sağır, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın ilgili talimatlarında elektrik sisteminde değişiklik yapılmadan bağlantının sağlanması zorunluluğunun bulunduğunu, şarj ünitesi kurulumunun diğer bağımsız bölümleri ve ortak alanları etkilememesi gerektiğinin altını çizerek, söz konusu:
“Birçok sitede elektrik sayaçları konutların katlarında bulunuyor ve kabloların buradan veya elektrik sayacından otoparklara çekilmesi Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın belirlediği şartlara açıkça aykırı. Bu durum diğerlerini olumsuz etkileyebilir. Bağımsız bölümler ve ortak alanlarda kablo geçişine imkan verecek şekilde perde betonunun bile delinmesi, “Böyle bir işlem binalarımızı deprem açısından riskli hale getireceği gibi aynı zamanda ciddi görüntü kirliliği sorunları da yaratacaktır. ve güvenlik”.
Bu durumda transformatörlerin gücünün yetersiz kalacağını ve tüm transformatörlerin gücünün arttırılması gerekeceğini vurgulayan Sağır, bu durumun elektrik sisteminde bir değişikliğe yol açması halinde bunun da Bakanlığın talimatlarına aykırı olacağını söyledi.
Kat mülkiyeti kanunu gereği oldukça pahalı olan bu işlemlerin bedelinin hak sahipleri tarafından karşılanması gerektiğini anlatan Sağır, şöyle konuştu: “Hak sahiplerinin tespiti ve masrafların tahsili oldukça zor olacaktır. Ayrıca siteye daha sonra taşınanlar isterlerse Bundan faydalanırsanız sorun daha da ciddileşecektir.”
“Altyapının yeterli olması gerekiyor”
Sağır, konutlara verilen elektriğin elektrikli araçları şarj etmeye yetmeyeceğini de belirterek, şöyle konuştu:
“Elektrikli araçları şarj etmek için evlerden çekilen kablolar ciddi hasarlara neden olabiliyor. Yine elektrikli araçları şarj etmek için kullanılan kabloların boyutları ve güç aktarım düzeyleri normal kablolar gibi değil, bunun yapılmaması uygun değil. Her ne kadar konutlara verilen elektrikle araçların şarj edilmesi mali açıdan daha uygun görülse de altyapının uygunluğu konusunda ilgili kurumlardan onay alınması gerekiyor. Bu onayı almayan kişi ve kurumlar alacaktır. Oluşabilecek her türlü zarardan sorumludur.”